Dubánek si hraje s vlastním pexesemPexeso je hra, kterou zná a může hrát každý – od malých dětí až po důchodce. Papírové pexeso s dubánky bylo také jedním z mých prvních dubánčích produktů (hned po kalendáři) a hrajeme ho doma dodnes. A právě dubánčímu pexesu (a jeho dalším možnostem použití) je věnována celá tato stránka.

Papírové dubánčí pexeso

V současnosti jsou v e-shopu (případně v několika kamenných prodejnách) k prodeji tyto verze dubánčího pexesa:

  • Dubánčí pexeso – s českými pravidly
  • Acorn Elves Memory Game – to samé pexeso, jen s anglickými texty
  • Druhé dubánčí pexeso – druhé pexeso s novými dubánčími motivy, rozměr a zadní strana je stejná, takže si můžete zahrát dubánčí megapexeso (když smícháte kartičky s tím prvním)

Online pexeso

Před pár lety jsem si dal tu práci a zprovoznil na webu i online dubánčí pexeso – je o dost menší než klasické (hraje se jen se 30 kartičkami), ale i tak si na něm můžete pěkně potrénovat hlavu – počítejte kolik nejméně chyb při hraní uděláte. Schválně jestli dokážete zahrát bezchybnou hru!

Klasická pravidla hry

Pro jistotu sem přidávám i klasická pravidla hry, která jsou součástí papírového pexesa:

Karty se zamíchají a rozloží lícem dolů, aby žádný hráč neznal rozložení karet. Hráči pak postupně otáčí dvojici karet lícem vzhůru, aby je viděli i ostatní. Pokud karty patří k sobě (mají stejný obrázek), hráč je odebere a otáčí další dvojici (v jiné variantě hry po nalezení shodné dvojice pokračuje další hráč). Pokud karty k sobě nepatří, vrátí je zpět lícem dolů a pokračuje další hráč. Hraje se tak dlouho, dokud nejsou všechny karty rozebrány. Vítězem se stane hráč s největším počtem nalezených dvojic.

Černý Dubík – rozšíření dubánčího pexesa

Dubánčí papírové pexeso obsahuje i jednu kartu navíc – Černého Dubíka – díky které si s kartičkami můžete zahrát i Černého Petra. Zde jsou jeho pravidla:

Všechny karty se rozdají hráčům tak, aby nebylo vidět, kdo Černého Dubíka dostal. Hráči ihned stejné dvojice karet vyřadí viditelně ze hry (odloží na stůl), zbývající karty si rozloží do vějíře v ruce. Hráč po levici rozdávajícího si od něj nabídne kartu, může-li, pak zkompletovanou dvojici odloží a dalšímu hráči v kole nabídne kartu ze svých. Hráči takto postupují v kruhu, vyřazují dvojice karet a komu zbude poslední Černý Dubík, prohrál.

Hra na vyprávění

Skvělé na hraní pexesa je, že ho můžou hrát starší i mladší hráči, v podstatě od 3 do 100 let. Stejně tak tomu je, pokud zkusíte podle obrázků vyprávět příběhy – k tomu můžete buď použít kartičky pexesa a nebo jiné obrázky – třeba dubánčí pohledy a nebo si můžete vytisknout fotky z dubánčí galerie.

Zde je přehled různých variant příběhových her s obrázky – ne všechny mám vyzkoušené, na testování s dětmi sále pracuji a docela nás to baví. Pokud vás napadne nějaká další varianta, napište mi, rád ji přidám do seznamu.

  • Hráč si vylosuje 3-10 obrázků z balíčku, poskládá si je podle sebe a vymyslí k nim příběh. Čím méně kartiček, tím je příběh kratší a jednodušší. Další hráč si vylosuje své vlastní kartičky a buď může navázat na předchozí příběh a nebo si vymyslí vlastní od začátku do konce.
  • Hráč vytáhne z balíčku jednu kartičku a začne o ní povídat. Poté vylosuje další a zapracuje ji do příběhu a tak se pokračuje dále – vypravěči se můžou i střídat a vznikne tak kolektivní povídka.
  • Další možností které udělá vyprávění náročnější, je určit nějaké okolnosti příběhu a nebo se vymyslí začátek: třeba že v lese došlo k požáru, nebo že se chystá oslava pro Duběnku, přpadně že se přistěhoval nový dubánek do vesnice
  • Obdobnou variantou (už pro starší vypravěče) je určení žánru – pohádka, rýmovačka (tohle bych asi nedal), detektivka, akční příběh, romantika, horor, sci-fi…
  • Hra o nejkratší příběh – vyberou se 3 kartičky a cílem je říct o nich co nejkratší příběh, případně celý příběh poskládat do jedné jediné věty.

Trénování paměti

Chcete-li si potrénovat svou paměť, zkuste si zahrát tuto hru:

  • Karty se rozdělí na dvě stejné poloviny – každá polovina bude obsahovat stejné motivy jako ta druhá polovina.
  • Jedna polovina bude lícem dolů (nepůjdou vidět jednotlivé motivy) a druhá lícem nahoru (motivy budou zobrazeny).
  • Z poloviny, která má motivy schované, se vybere 5-10 kartiček a ty se na krátkou dobu 3-5 sekund otočí. Cílem hráče je zapamatovat si zobrazené motivy, které následně musí vybrat z druhé hromádky.
  • Následně se zkontroluje, kolik kartiček si správně zapamatoval.
  • Dobu odkrytí a počet karet můžete měnit tak, aby byla hra dobře hratelná.
  • Můžete také přidat pořadí – 5-10 kartiček které se na začátku náhodně vybírají se seřadí za sebe a pak teprve se otočí na těch 3-5 sekund. Cílem je pak nejen vzpomenout si jaké motivy byly obrácené, ale také na jakém místě byly.
  • Ještě náročnější je pamatovat si místo pořadí pozici – obrácené kartičky nebudou otočené vedle sebe, ale uspořádané do nějakého obrazce – třeba do čtverce 3×3 nebo do velkého Xka, do kruhu a nebo zcela náhodně – hráč pak pokládá kartičky z druhé hromádky na jednotlivé karty obrzce (které se po těch nekolika sekundách obrátí lícem dolů) a nakonec se podívá, zda je umístil správně.